Sunny Shores Videoslot
Spelet Sunny Shores går inte riktigt lika långt utanför ramarna som Powerplant gjorde med sin spelplan som sträckte sig över ett fält om 8x5 symboler. Vi tyckte inte riktigt att det fungerade även om potentialen finns där, men med Sunny Shores spelplan på 5x5 symboler flyter spelet betydligt bättre. Kanske hade något slags system med klustervinster fungerat bättre än de 27 fasta vinstlinjerna, men då de genererar vinst åt båda håll fungerar de ända hyfsat. Återbetalningsprocenten ligger på 96.2% och får väl anses godkänd.
Fruktiga symboler
Stiliserade frukter, en pärla och en söt, strålande sol får agera vinstgeneratorer på vår strand. Den rosaskimrande pärlan i en mussla är värd mest. Apelsinen kommer sedan på värdeskalan och följs sedan av en röd jordgubbe. Där får nog gränsen gå för vilka symboler som anses välbetalande. De följs sedan av fyra frukter till med snarlik men sjunkande utbetalningsstorlek. Bananen, druvorna, melonen och päronet. Tre likadana bananer ger till exempel 9 mynt i vinst och lika många päron som alltså är den sämst betalande symbolen ger 6 mynt. Ganska tight vinstplan med andra ord. Du kan se den i sin helhet bland bilderna ovan.
Re-spins fungerar lika bra som free spins
Den lilla solen är spelets huvudkaraktär, fungerar som wild, expanderar och aktiverar även omsnurr. En ”solig wild” (Sunny Wild) som den kallas är med andra ord nyckeln till en riktigt bra spelomgång. När den hamnar på spelplanen så görs en massa slumpmässiga dragningar i bakgrunden för att avgöra hur många extra solar som ska skapas (2-4) och i vilka riktningar detta sker. Den allra lyckosammaste expansionen är den där två nya solar skapas i alla riktningar. Solar som expanderar över spelplanens slut dyker upp på motsatt sida. Solar skapar också ett omsnurr, men låt oss demonstrera med ett exempel och reda ut eventuella frågetecken.
Låt oss säga att spelplanen är ett koordinatsystem (x, y) där hörnet längst ner i vänster är position (1, 1). En solig wild fastnar på position (2, 2) och vi tilldelas en diagonal expansion på två solar och fyra på horisontell led. Expansionen sker alltid åt båda riktningar över den led som gäller. Vi får alltså i horisontell led två nya solar till vänster om (2,2) och två till höger. De två till vänster kommer dock innebära att spelplanen överskrids och den solen dyker nu istället upp på motsatt sida (2, 5). Vi kommer alltså ha solar på (1-5, 2), hela andra raden nerifrån i horisontell led. Den diagonala expansionen kan ske antingen med höger- eller vänsterlutning (i brist på bättre ord) men kommer såklart utgå från ursprungssolen. En ny sol snett ovanför till höger (3, 3) genererar alltså en på motsatt sida solen (1, 1). Hade en ny sol skapats snett upp till vänster (1, 3) så hade en skapats även på plats (3, 1). När solar expanderat och vinster har inkasserats drar alla hjul igång men solarna ligger kvar ovanpå. Om en sol till dyker upp nu kommer den expandera, skapa nya vinster och ett omsnurr till med alla solar fastklistrade drar igång. Detta sker tills du inte finner några fler solar.