Det råder ingen tvekan om att Spelarna älskar Casinospelen ifrån QuickSpin. De har fått mängder med utmärkelser för sina spel. Vi tog oss en pratstund med Daniel Lindberg ( CEO QuickSpin ) för att höra mer.Hej Daniel, ingen har väl undgått att höra om QuickSpin sen ni fick utmärkelsen "Game of the Year"
Kom det stora genombrottet i samband med att ni släppte Big Bad Wolf? den verkar vara mycket populär i stugorna?Jag tror flera i branschen fick upp ögonen för oss redan i slutet av 2012 när vi lanserade de första spelen, Rapunzel och Goldilocks, som också snabbt blev väldigt populära. Big Bad Wolf har dock varit exceptionellt populär och det är roligt att det nu också uppmärksammades extra mycket när operatörerna själva röstade fram det till “Game of the Year” på årets EGR Awards.
Hur många personer ligger bakom en ny slot?Från ide till färdigt spel, färdigutvecklat, testat och distribuerat ut på någon spelsite så involverar det i princip hela bolaget. Vi är idag 22 anställda med ytterligare 5 personer på väg in. Vad gäller själva framtagningen av spelen så har vi idag två stycken dedikerade team om cirka 7-8 personer per team, varje team gör cirka 3 spel per år. Vårt fokus ligger på innovation och kvalité - vi har ett enormt fokus på att leverera de bästa spelen på marknaden. Det gör att vi kanske inte utvecklar lika många spel och lika snabbt som våra konkurrenter, men det syns förhoppningsvis också i resultatet och i spelens popularitet.
Vad är det roligaste med det ni gör på QuickSpin?Det är alla kollegor, kreativiteten och den stämning som finns på Quickspin. Vi verkar inom en underhållningsbransch och att få vara kreativ och utveckla produkter som ska underhålla människor är väldigt roligt och inspirerande.
Var hämtar ni inspirationen ifrån?Från flera håll. Dels från Kasinospelsindustrin i stort men också från andra branscher. Flera av våra anställda har jobbat på bolag som utvecklat spel och underhållningsprodukter inom andra nischer och kommer till oss från bolag som Dice, King, Avalanche och Filumundus.
Hur många personer är ni på QuickSpin?För närvarande 22 anställda med ytterligare 5 personer på väg in i första kvartalet. Dock så är det nog sannolikt att vi är strax över 30 personer innan 2014 är slut.
Vad döljer sig bakom er framgång? och vad är er målsättning 2014?Jag tror vårt fokus på kvalité, innovation och att det är en underhållningsprodukt är vårt främsta framgångsfaktor. Det gör att vi sticker ut från mängden. För att sedan leverera detta så behöver vi de bästa medarbetarna, så fortsatt fokus på att attrahera duktiga människor är något vi kommer jobba kontinuerligt med.
Under 2014 så hoppas jag att våra spel, både befintliga spel och de som kommer lanseras, kommer vara fortsatt populära. Jag räknar också med att vi kommer kunna leverera de bästa spelen för Mobile/Tablet under 2014, vilket är något vi investerar kraftigt i just nu.
Nästa spelsläpp ser ut att vara Sugar Trail, vad är det?I mitten av Januari så kommer Sugar Trail släppas på "Mirrorball Slots" på Facebook, för spel “for fun”. Sugar Trail är ett spel rikt på funktioner och innehåller tre stycken bonusspel, med möjligheter till fina vinster.
Vi släpper generellt spelen på Facebook cirka 6 månader innan de släpps upp hos någon speloperatör. Det ger oss möjlighet att testa och förändra spelet, skulle det visa sig att det inte fungerar eller inte är populärt. Återigen, fokus på underhållning och att leverera den bästa spelupplevelsen.
Nästa spelsläpp hos våra speloperatörer blir Sinbad och Firestorm, räkna med lansering under våren, tills dess finns spelen som sagt på “Mirrorball Slots” så gå gärna in och testa där.
Om man vill arbeta med att utveckla spel på QuickSpin, hur går man till väga då?Besök vår hemsida, läs mer om vad vi gör och om du tror det är något för dig. Maila oss på jobs@quickspin.com. Hoppas vi hörs!